W związku z tym, że komiks stał się gatunkiem artystycznym pełnoprawnie istniejącym w kulturze, pojawianie się wątków religijnych i odniesień do religii nie powinno dziwić ani oburzać. To naturalna kolej rzeczy, skoro powstają komiksowe dzieła i arcydzieła na tematy polityczne, społeczne i historyczne, skoro komiks stał się wyrazicielem idei oraz jednostkowych poglądów jego twórców, skoro mówili oni już o własnym życiu, chorobie, wojnie. Dlaczego nie o religii? Zważywszy na to, że obrazkowe historie religijne sięgają czasów starożytności, przeżywając swój rozkwit w średniowieczu i przedstawiając życie osób świeckich, konsekrowanych oraz świętych (pisma hagiograficzne).
Myślenie o tym temacie w kontekście komiksu nasuwa wiele pytań: Jak tematyka religijna jest ujmowana w różnych kręgach kulturowych – w Stanach Zjednoczonych, w komiksie frankofońskim, w Japonii? Na czym polegają różnice i jak się mają do odmienności kulturowych? Jak tematyka religijna funkcjonuje w różnych obiegach – w komiksie głównonurtowym, autorskim, undergroundowym? Jaki obraz religii wschodnich odmalowują zachodni twórcy? Jak postrzegają hinduizm, buddyzm, islam? Z jakimi wątkami najczęściej łączą religie azjatyckie? Jak w świecie komiksu funkcjonują opowieści katechetyczne – żywoty świętych, historie biblijne albo całościowe adaptacje Biblii? Po jakie poetyki sięgają twórcy tych komiksów? Co z tematami pokrewnymi religii w formie zinstytucjonalizowanej – jak mistyka, magia, mitologia? W jaki sposób one są obecne w twórczości autorów komiksów? To oczywiście tylko część kwestii wymagających naukowego namysłu, które planujemy poruszyć w tym numerze.