Browar Elbląg należący do Grupy Żywiec rozpoczął kampanię reklamową piwa Specjal pt. „Legenda Północy" - w której główne skrzypce grają komiksy. Na potrzeby projektu do współpracy zaproszono trojkę wyśmienitych ilustratorów: Aleksandrę Pliwkę, Rafała Szłapę i Jacka Kowalskiego. W pierwszej turze przygotowali 26 komiksów, a na każdej planszy znajdziesz ilustrowaną opowieść historyczną związaną z Pomorzem. Wszystko jest zilustrowane z dowcipem, ciekawie, niesztampowo, z dystansem i humorem do scenariusza Piotra Wąsowicza, wspartego przez team GoldenSubmarine.
Podczas czytania i oglądania najzwyczajniej uśmiechasz się, lecz nie z politowania, ale dlatego, iż jest w tym wszystkim coś wielce pozytywnego i relaksującego. W opisane klechdy Pomorza wdziera się mnóstwo dygresyjnych wstawek, ciekawych nawiązań, mocnych regionalizmów i celnych point, a wszystko to... na jednej planszy.
Aczkolwiek najważniejsze w zaserwowanych komiksach jest to, że przemycane w nich treści piwne i reklamowe nie są nachalne! Dostajesz więc opowieści narysowane cudowną quasi realistyczną kreską, a do tego z przezabawnymi tekstami, które hulają od Krzyżaków do królewskich Wazów, od wikingów po gryfy, od lewa do prawa, hiik... a najważniejsza w tym jest zabawa.
Do tego dzięki zastosowanemu profilowi graficznemu w kolorach piwa Specjal prace Aleksandry Pliwki, Rafała Szłapy i Jacka Kowalskiego wyglądają na pierwszy rzut oka na jednolite, zaś dopiero uważne przyjrzenie się (przed wypiciem browarków) pozwala odkryć subtelności różnic stylów. Zwraca wtedy uwagę szczegółowość prac Aleksandry Pliwki np. w obrazowaniu zgodnie z realiami i odzwierciedleniu detalów średniowiecza. Ma dziewczyna ogromny dar i talent, a przecież nie miała do tej pory na swoim koncie innych komiksów. Brawo!
W tym towarzystwie mocno do prac przyłożył się także weteran Rafał Szłapa, natomiast dziełka Jacka Kowalskiego na co dzień najczęściej stricte opierającego się na uszczegółowionym stylu Cartoon, tym razem zostały bardzo uproszczone (ze stratą dla wielu teł) i podane zostały w jednowymiarowej kresce.
Co do edycji; zeszyt ma formę kwadratu i został wydany w miękkiej oprawie, zaś przy pierwszym sięgnięciu prezentuje się jak folder: z jednej strony jest opis, a po drugiej komiks.
Pełnowymiarowa lektura uwidacznia, iż zadbano także w tym wypadku o wszelaki profesjonalizm: jest więc spis treści, mapka, paginacja i wspomniany już jeden spójny (piwny) profil graficzny. O jakości edycji niech świadczy fakt, iż dobór grubego papieru kredowego o specyficznej gramaturze nie był przypadkowy. Dlaczego? Gdyż album ten podczas sączenia fulla - nie powinien być zniszczony przez kilka kropli. Egzemplarze komiksu są dystrybuowane na eventach i podczas konkursów organizowanych przez Browar Elbląg. Dlatego jeśli chcesz go zdobyć warto śledzić stronę http://legendapolnocy.pl i FB wydawcy.
Podsumowując! Specjal. Legenda Północy jak na tytuł stricte promocyjny i reklamowy oceniam wielce pozytywnie. Cała kampania fajnie wykorzystuje komiksy i ma rozmach: np. do sprzedaży wprowadzono butelki i puszki piwa Specjal z okolicznościowymi komiksami na etykietach, do tego komiksowa akcja reklamowa obejmuje kina (sieci Multikino, Helios, Cinema City), radio (spoty i słuchowiska), outdoor (nośniki w 49 miastach m.in. na przystankach i ogrodzeniach) oraz punkty sprzedaży.
Owa kampania pozwala zwykłemu obywatelowi - na co dzień nie znającemu opowieści obrazkowych na zapoznanie się ze Sztuką Komiksu i przekonanie się do niej! A po drugie jest wyrazistym zaczynem do wychowania nowego sortu miłośników historyjek obrazkowych. A po trzecie oceniany tytuł jest niespotykanym i fajnym gadżetem!
Polecam!
autor recenzji:
Dariusz Cybulski
05.05.2017, 00:09 |