Maus jest opowieścią o Władku Szpigelmanie - polskim żydzie ocalałym z Zagłady, i jego synu Arcie - rysowniku, który, nie doświadczywszy bezpośrednio tamtych wydarzeń, stara się zrozumieć historię swojego ojca i uporządkować skomplikowane relacje emocjonalne między nimi.
Czy można opowiedzieć historię Holocaustu w komiksie? Czy będzie miało to swoje uzasadnienie i sens? A może opowiadana rzeczywistość okaże się zbyt złożona dla popularnego medium, po którym spodziewamy się raczej prostych "disneyowskich" historii, a wybór tak poważnego tematu wydaje nam się ryzykowną ekstrawagancją artystyczną?
Maus jest książką, która stara się odpowiedzieć na te pytania. Jej podstawowa siła tkwi w niezwykłej umiejętności obrazowania zdarzeń, które kryją się za surową i minimalistyczną formą graficzną. Tutaj nie ma prostych klisz i recept, a czytelnik z trudem odnajduje kategorie, wedle których jest w stanie ustosunkować się do tego na co patrzy. Ten komiks jest dokumentem, tragiczną biografią człowieka, który przeżył tamte wydarzenia, a jednocześnie autorską, osobistą próbą zrozumienia tego, co dla historii XX wieku jest kwestią najpoważniejszą.
Na zachodzie od momentu jego wydania Maus stał się klasyczną pozycją komiksu artystycznego, zdobywając uznanie czytelników i liczne nagrody, w tym m.in.: Nagrodę Pulitzera w 1992 r. Doczekał się licznych wydań zagranicznych. Został opublikowany między innymi w Niemczech, Francji i Izraelu.