Trzecia część historii świętokrzyskiego komiksu traktuje o wydarzeniach ostatniego trzydziesto- (a nawet czterdziestolecia) – od pierwszych debiutów na łamach „Relaxu” i „Fantastyki” przed 1989 r., przez organizację Pierwszego Ogólnopolskiego Konwentu Twórców Komiksu w Kielcach (1991 r.) do cyklu wystaw i konferencji naukowych w ostatnich pięciu latach. Będzie o prasie, o literaturze, o społecznym odbiorze komiksu, o relacjach artystów z urzędnikami i reakcjach środowiska oficjalnego na kielecki komiks. Przywołanych zostało szereg recenzji i nieformalnych opinii.
Wbrew pozorom nie będzie tylko o Kielcach i regionie świętokrzyskim – twórcy urodzeni nad Silnicą i w Górach Świętokrzyskich nader często rozjeżdżali się po całej Polsce.
Trzydziestolecie 1989-2019, to prezentacja działalności ponad dwudziestu rysowników, scenarzystów i wydawców (m.in. Roberta Kolasy, Sylwii Resteckiej, Janusza Ordona, Zygmunta „Zekego” Kowala, Michała Ociesy, Norberta Rybarczyka, Huberta Czajkowskiego, Roberta Łysaka, Tomasza Łukaszczyka, Łukasza Okólskiego, Jerzego Ozgi – którego komiksom dedykowany zostanie osobny rozdział). To krajobraz efemeryczny, na który składają się rozproszone publikacje gazetowe, ziny, niskonakładowe albumy i kulturalna prasa likwidowana nader często i wielokrotnie. To wreszcie komiks przekraczający ramy papieru, wychodzący w przestrzeń publiczną.
„Paint Men” to twórcy między komercją a artystyczną ambicją i eksperymentem oraz kilka ważnych postaci historycznych i literackich (jak chociażby Witold Gombrowicz), związanych – poprzez komiks – z regionem. Wydawnictwo zawiera rozbudowane indeksy: nazwisk, postaci komiksowych i tytułów.
Autor (Paweł Chmielewski) jest redaktorem naczelnym magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w "Zeszytach Komiksowych", "Studiach Sienkiewiczowskich", "Biurze Literackim", "Komiks i my", “Ha!art”, “Teraz”. Autor książek teoretycznoliterackich: “Słowacki w supermarkecie”, “Słowacki w supermarkecie 2.0”, “Słowacki w McDonaldzie”, trzytomowej historii świętokrzyskiego komiksu, nagrodzonych tekstów dramaturgicznych, scenariuszy komiksów “12 prac Delty 800”, “Pułapka Gargancjana”, “Delta 800 – misja”, “Przygody Władka”, “Paderewski w Białym Domu”, “Kot w butach”.Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Trzytomowy cykl „Nie tylko Yorgi. Historia świętokrzyskiego komiksu” powstał w ramach stypendium twórczego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Druk dofinansował Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.