Franciszek Kostrzewski znany jest szerszej publiczności przede wszystkim jako malarz scen rodzajowych i pejzażysta (duży wybór jego dzieł znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach), mniej jako stypendysta Tomasza Zielińskiego (gubernatora kieleckiego) w latach 50. XIX w. oraz jeden z ojców-założycieli nurtu form komiksowych w Polsce. Publikacja została dofinansowana przez Urząd Miasta Kielce, a patronat nad nią objęło Muzeum Karykatury w Warszawie. To pierwsza w naszym kraju syntetyczna monografia twórcy polskiego komiksu prasowego w XIX wieku. Od jego debiutu w 1859 r. „Historyą Jedynaczka w 32 obrazkach” na łamach „Tygodnika Illustrowanego” zaczynamy mówić o polskich narracjach komiksowych w rozumieniu czasopiśmienniczym, a sam gatunek historyjek obrazkowych (chociaż znany i tworzony już od wielu lat), zyskuje w Polsce całkiem nowy wymiar i charakter. „Kolacja u Jedynaczka” koncentruje się na dziele komiksowym oraz cyklach ilustracji publikowanych w licznych książkach przez Franciszka Kostrzewskiego. W tej monografii artysta to Kostrzewski -komiksiarz, Kostrzewski-ilustrator, nie zaś dość dobrze znany i opisany malarz krajobrazów i scen rodzajowych. Twórca „Jedynaczka...” i 100 tysięcy innych rysunków ukazany zostaje nie tylko, jako twórca, który przez ponad 50 lat decydował o kształcie polskiej ilustracji prasowej (jako autor, którego naśladowano i któremu starano się sprzeciwić), ale również na tle epoki, rozwoju czasopism obrazkowych nad Wisłą, postaci redaktorów, wydawców, publicystów i innych rysowników. Więcej o publikacji na stronie wydawcy www.zenit.org.pl