Postać Batmana już od ponad 8 dekad pobudza wyobraźnię nie tylko czytelników jego przygód, ale też szerokiego grona pisarzy i artystów. Elastyczność świata Mrocznego Rycerza pozwala bowiem na niezliczone interpretacje mitu bohatera walczącego, pod wpływem osobistej tragedii z niesprawiedliwością. Stworzyło to idealne podwaliny pod projekt antologii zbierającej dzieła najlepszych twórców z całego świata, projekt, który ostatecznie przyjął tytuł BATMAN: BLACK AND WHITE. Każda opowieść została w nim przedstawiona w czerni i bieli, oprawie doskonale korespondującej z mroczną naturą obrońcy Gotham City. Polskie dwutomowe wydanie BATMAN: BLACK & WHITE w ramach kolekcji BATMAN NOIR wydawnictwa Egmont, które premierę ma 23 września, po raz pierwszy przedstawia czytelnikom w naszym kraju komplet wszystkich tych wyjątkowych opowieści.
Pomysłodawcą antologii był Mark Chiarello, artysta i redaktor, który swoją karierę w biznesie komiksowym rozpoczął pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Inspiracją do stworzenia BATMAN: BLACK AND WHITE stała się rozmowa w gronie artystów, w trakcie której padło pytanie: gdybyście znaleźli się na bezludnej wyspie jaką komiksową serię chcielibyście mieć ze sobą? Wszyscy zgodnie podali klasyk publikacji grozy spod szyldu Warren Publishing – Eerie oraz Creepy. Oba te komiksy cechowała duża różnorodność pod względem artystycznym. Po rozpoczęciu pracy w DC Comics, Chiarello przypomniał sobie tę rozmowę i zaproponował swoim zwierzchnikom wydanie antologii w czerni i bieli z Batmanem w roli głównej. Wydawca nie był do końca przekonany do takiej inicjatywy z powodu niskiej sprzedaży czarno-białego projektu z inną postacią w 1991 roku. Chiarello pozostał jednak nieugięty (a nawet zaproponował mycie samochodu Paula Levitza, ówczesnego redaktora naczelnego DC, przez cały rok), dzięki czemu ostatecznie dostał zielone światło na realizację swojego planu oraz innych redaktorów do pomocy.
Efektem działań Marka Chiarello, jego współpracowników i ogromnego grona artystów z całego świata jest wyjątkowa praca zbiorowa, która eksploruje każdy możliwy zakątek mitu postaci Batmana. To nie tylko zbiór ciekawych, krótkich opowieści zabierających czytelników w miejsca, o jakich nie miał czasem nawet pojęcia. To również testament tego, czym jest sztuka. BATMAN: BLACK AND WHITE otwiera drzwi do różnorodnych doświadczeń artystycznych (od prostej kreski, po fotorealizm) dzięki warsztatowi największych talentów z każdego zakątka świata. Wśród nich znalazły się zarówno takie nazwiska, które czytelnik kojarzył już z postacią Batmana (m.in. Bruce Timm – współtwórca serialu animowanego BATMAN z 1992 roku, Brian Bolland – rysownik BATMAN: ZABÓJCZY ŻART) i weterani komiksu (jak na przykład Joe Kubert, Archie Goodwin), jak i twórców do tej pory niezwiązanych z Mrocznym Rycerzem (w tym Chris Claremont – kojarzony głównie z pracą nad Uncanny X-Men, czy Katsuhiro Otomo, twórca legendarnej mangi Akira – przy której pierwszej publikacji w Stanach również pracował Mark Chiarello).
Sukces inicjatywy doprowadził do jej kilku kontynuacji. Pierwsza, oryginalna antologia w formie czterozeszytowej miniserii ujrzała światło dzienne w 1996 roku. Kontynuacja była z kolei publikowana w formie dodatków do serii BATMAN: GOTHAM KNIGHTS w numerach #1–49 (2000–2004), gdzie opowieści z numerów #1–16 zostały wydane w formie zbiorczej jako część druga (razem z nowym, dodatkowym materiałem), zaś z numerów #17–49 jako część trzecia. Kolejne, finałowe podejście nadeszło w latach 2013–2014 w formie miniserii składającej się z sześciu zeszytów.
Na podstawie wybranych opowieści z BATMAN: BLACK AND WHITE powstały także animowane adaptacje w formie tzw. motion comics oraz linia statuetek. W Stanach Zjednoczonych, w formie cyfrowej (z późniejszym przeznaczeniem do tradycyjnego druku) powstaje obecnie antologia HARLEY QUINN BLACK + WHITE + RED inspirowana pierwotną koncepcją Marka Chiarello.
info: EGMONT
|
|